Bolesti břicha, záchvaty žlučníku i zažívací potíže. I takovými nepříjemnostmi končí vánoční hodování a přejídání se. Podle výživového poradce Petra Havlíčka je důležité si Vánoce užít se vším všudy – jen to nepřehánět. Expert na výživu Blesku pro ženy radí, jak předejít trávicím katastrofám, říká, jestli má smysl péct zdravější cukroví, jaké volit suroviny a úpravy pokrmů… A na závěr přidal pár zásad, jak svému tělu ublížit co nejméně a zároveň si pochutnat. Článek vyšel v Blesku pro ženy.

Vánoce jsou pro mnoho rodin svátky klidu a míru, ale v mnoha domácnostech také symbol hojnosti a obžerství. V komoře na nás číhají kila sladkého cukroví, jednou do roka si chceme dopřát oblíbený bramborový salát s majonézou a smaženého kapra v trojobalu, návštěvy do nás cpou chlebíčky a obložené mísy a babičky upečou husu nebo kachnu. Nepřibrat je téměř nemožné.

Pokud se někdo hlídá a pak se na Vánoce urve a výrazně se přejí, tak kilo nebo dvě přibere. To se může stát každému. Ideální je si Vánoce užít bez brutálního přejídání, ale nějaké přehnané hlídání není potřeba. Z mého pohledu jsou Vánoce jeden z nejtradičnějších svátků u nás, takže k tomu patří i určitý styl stravování,“ řekl výživový poradce Petr Havlíček.

Zdravější cukroví není řešení

Expert na výživu nezatracuje ani cukroví. K Vánocům určitě patří. „Hlavně bych doporučoval nešetřit a péct z kvalitních a poctivých surovin. Takže kvalitní mouku, ořechy a připlatit si za máslo a nepoužívat ztužené tuky. Poradil bych nejdůležitější věc: nevyrábět

kila cukroví. Jakmile ho máme na očích, sníme ho mnohem více,“ upozorňuje Havlíček a připomíná i udržitelnost. Často se prý děje, že lidé nadělají příliš mnoho cukroví, po Vánocích už ho nikdo nechce jíst a zbytečně se vyhazuje.

Pokud bychom chtěli experimentovat s celozrnnou moukou, tak nutričně sice bude cukroví o něco hodnotnější, ale podle výživového poradce není nezbytně nutné dodržovat právě u sladkých pochutin zdravější variantu. V celozrnných variantách mouky najdeme o něco více vlákniny, je v ní menší obsah sacharidů a občas méně energetické hodnoty, ale není to tak zásadní rozdíl.

Na cukroví si chceme hlavně pochutnat a připadá mi, že zdravější variantou si pak dovolujeme sníst ho mnohem více a celkový dopad je horší. Ve svátek se vždycky používala mouka bílá,“ vysvětlil Petr Havlíček a připomněl, že slazení bílým a třtinovým cukrem i medem vyjde nastejno. Tepelným zpracováním ztrácí med svou přidanou hodnotu a sladkost, tudíž nijak výživově cukroví nevylepšíme.

Pečení je radost. Foto: Styl do puntíku

Nešetřete! A pozor na ztužené tuky

U vaření a pečení je důležité vyhnout se polotovarům a ztužovaným tukům. „Když budeme jídlo připravovat z kvalitních surovin a vhodným způsobem, nemůžeme nic moc zkazit. Ideální je vaření ze základních, průmyslově neupravovaných potravin. Smažit bychom měli na tuku, který vydrží vysokou teplotu, a dozlata, nepřipalovat dohněda,“ vyjmenoval Havlíček.

Nejkontroverznější je podle něj kokosový tuk, který je v poslední době hodně populární. Ovšem odborníci se nedokážou shodnout na jeho přínosu. „Vždycky je to o úhlu pohledu. Odpůrci mu vyčítají, že se skládá pouze z nasycených mastných kyselin, které velká část vědecké komunity považuje za rizikové z hlediska vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Zastánci zase tvrdí, že škodlivý není, a naopak naše zdraví podporuje,“ popsal Petr Havlíček a připomněl, že cukroví z kokosového tuku bude tvrdé. Na tento typ pečení ho tedy nedoporučuje. Ale na tepelnou úpravu určitých typů jídel je to vzhledem ke své vysoké tepelné stabilitě jeden z nejlepších tuků.

K Vánocům neodmyslitelně patří bramborový salát. Pokud do něj přidáme uzeninu nebo šunku, stává se z něj rázem nutričně kompletní jídlo jako třeba obědový těstovinový salát.

Mnoho lidí do bramborového salátu přidává uzeninu, což není ideální. Je třeba myslet na to, že bramborový salát je přílohou k řízku nebo rybě v trojobalu, což znamená, že část přílohy už máme právě ve formě strouhanky a mouky. Proto se přimlouvám za odlehčenější verzi salátu – tedy rozhodně bez uzeniny a s přiměřeným množstvím majonézy. A pokud si chceme užít i salát s uzeninou, přidejme ji až po Štědrém večeru do zbylého salátu a vytvořme z něj samostatné jídlo, ke kterému už nebude potřeba nic dalšího přidávat.

Můj muž vaří božsky. Foto: Styl do puntíku

Husu zapijte pivem, pomůže to trávení

Na Štěpána si můžeme dopřát i pečenou husu nebo kachnu s knedlíkem a zelím. „Pokud jíme takto pečené maso a méně zdravou přílohu jen příležitostně, tak se nic nestane. Křeče v břiše a záchvaty žlučníku mohou mít lidé z přejídání a z nadměrného konzumování tuku. Trávicí trakt některých lidí ho nesnese tolik najednou, zvláště pokud se běžně hlídají a konzumují jej málo,“ vysvětlil výživový poradce. Doporučuje zapít kachnu plzeňským pivem. To obsahuje hořčiny, které stimulují činnost trávícího traktu a žlučník k vyšší produkci žluči, a tím k lepšímu trávení tuků.

Novoroční předsevzetí jsou už takovým každoročním evergreenem a většinou nemají příliš dlouhého trvání. Podle Petra Havlíčka je pro změnu stravovacích návyků a životního stylu mnohem vhodnější jaro. „Novoroční diety jsou takový alibismus. Celý rok děláme věci blbě, a pak najednou s nástupem nového roku něco chceme změnit, protože se to čeká. Z mého pohledu to není úplně správné načasování.”

Nejvhodnější období pro započetí změn je jaro. „Objevuje se větší nabídka sezónní zeleniny a ovoce, prodlužuje se den a náš metabolismus se stává aktívnějším. Rovněž tak více slunečního svitu a probouzející se příroda zlepšují naše emoce a množství energie, což nás k udržení nastolených změn motivuje daleko více než zimní, mnohdy nevlídné podmínky,“ uzavřel výživový odborník.